tisdag 26 oktober 2010

Marknadsanalys



Mina kunders behov är att köpa en bil, men inte vilken bil som helst. Dem vill tänka på miljön och framtiden, kanske har dem barn som dem vill att de ska ha det bra senare i livet också. Men till själva bilen då. Kunden är ute efter en miljövänlig bil som går bra, är billig i drift, rymlig, släpper ut så lite farliga ämnen som möjligt och kostar relativt lite. Men den målgrupp jag inriktar mig på är först och främst personer med körkort och deras anhöriga. Alltså deras familj som också spelar en stor roll när man ska köpa en bil. Som antalet i familjen, deras smak av färg och vad dem tycker är viktigt med en bil.

När en kund bestämmer sig för att köpa en bil är det oftast inte spontana köp eftersom det handlar om så stora summor. Man planerar oftast ett tag innan man köper en bil, oftast köper man för att sin egen bil börjar bli gammal eller inte fungerar som den ska och inte är värd att lägga ner mer tid eller pengar på. Men kunden påverkas mycket av reklam på TV, Internet eller annan reklam. Inom bilbranschen prutar man nästan alltid på bilar för att få ner priset eller t.ex. få extrautrustning till bilen.

Kundstrategi

Mitt företag kan inte satsa så mycket pengar på massmarknadsföring för att det är inte tillräckligt stort och har inte kapital till det. Den marknadsföring jag har råd med är i tidningar och dela ut broschyrer och planscher i olika områden i Stockholm.

Jag ska starta en internetsida till mitt företag och när man går med och skriver in sin information så får man erbjudanden och personliga brev hem på posten som är ett typiskt exempel på relationsmarknadsföring.

Det finns väldigt många bilförsäljare i Stockholmsområdet vilket betyder att jag har många konkurrenter. Men om man tittar i Solna så är en av mina största konkurrenter BMW som är väldigt stora och populära. Det dem gör bra är att dem säljer högklassiga bilar med allt bra inom bil, både begagnade och nya. Dem har även service på BMW bilar vilket är en svaghet på mitt företag. Det som är mindre bra med BMW är att på grund av deras kvalité och populära märke gör att priset på en BMW bil är väldigt dyrt vilket ledar till att kunder med en mindre budget söker sig till mitt företag eller annat där priset är lägre.

En annan stark sida med mitt företag är just att det är inte många företag som inriktar sig bara på miljövänliga bilar i området vilket ledar till att kunder som söker efter billiga miljövänliga bilar kommer till mitt företag. Detta är både en differentiering och en nisch-strategi. Men frågan är om det kommer att vara det i framtiden då det blir mer och mer populärt med miljön.

Så för att sammanfatta mitt företags starka och svaga sidor.
  • Mina styrkor är att vi är ensamma på marknaden med att endast sälja miljövänliga bilar, vi har väldigt lågt pris på bilarna och kommer i framtiden ha ett stort utbud av miljövänliga bilar.
  • Svagheter med företaget är att många inte känner till företaget, alla är inte ute efter miljövänliga bilar, läget är heller inte det bästa och folk känner sig säkrare med ett mer välkänt företag.
  • Möjligheterna inom branschen är stora då mer och mer tänker på miljön vilket är ett måste för framtiden. Detta ökar chanserna för mitt företag att växa, utveckla och expandera.
  • Hot är såklart andra företag som kunderna köper av istället, vilket är väldigt stort. Hot kan även vara saker som nya lagar, problem med hyran med mera. Hot kan vara att andra företag tar efter min idé och det går bättre för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar