fredag 10 december 2010

Marknadsföringslagen


Jag kollade runt på olika annonser och hittade en bild på en bil. En Alfa Giuletta där det är en kändis, Uma Thurman. Som säger "Jag är en Giulietta, och jag är sådant som drömmar är gjorda av". Vilket självklart inte är sant för hon är inte en bil. Och hon är inte gjord av drömmar vilket är vilseledande. Dock inget man själv skulle tro på. Men enligt en av lagarna i marknadsföringslagen står det att en annons inte får vara vilseledande.

I annonsen är det en bild på en bil, men om man kollar på den finstilta texten längst ner så ser man att bilen på bilden är extrautrustad. Priset på bilen är 196.000 kr* Vilket den inte kostar om den ska se ut som på bilden med alla extra utrustning som man måste köpa till då.


I marknadsföringslagen finns många lagar, en av dem är att du måste tala sanning i dina annonser. Som om att i en bilreklam skulle det t.ex stå "Den tar dig vart du vill"

En annan lag är att man inte får plagiera, vilket betyder att du inte får förväxla ditt företag med ett annat. Som att ett företag skulle ha en annons där det stod "Snabb som en Bmw" och så står det inget annat om vad bilen heter, då kan folk lätt tro att bilens märke är Bmw.

1 kommentar:

  1. Intressant teori du utlägger....kan bara hålla med!

    SvaraRadera